TPOE-dag med rap: Kreativitet og rytme på skoleskemaet

Eleverne dykkede ned i rap-genren, skrev egne tekster i grupper og blev inspireret af Pede B’s freestylerap og praktiske tips under en kreativ og lærerig TPOE-dag.

På Tølløse Privat- og Efterskole blev hverdagen for nylig vendt på hovedet, da den seneste TPOE-dag stod i rap-musikkens tegn. En TPOE-dag er en særlig dag, hvor det normale skema bliver lagt til side, og hele skolen arbejder med fælles projekter. Denne gang var temaet rap, og eleverne fik en unik oplevelse med besøg af den danske rapper Pede B, som delte ud af sin viden og erfaring inden for genren.

En inspirerende start
Dagen begyndte i klasserne, hvor eleverne blev introduceret til rap-genren og fik en baggrundsfortælling om dens oprindelse. Gennem en gennemgang af rappens historie og betydning som udtryksform fik eleverne en forståelse for genrens kulturelle rødder og dens rolle som stemme for forskellige samfundsgrupper.

Efter en pause blev eleverne samlet, og her trådte dagens særlige gæst, den danske rapper Pede B, ind på scenen. Med en energisk og levende præsentation delte han ud af sin erfaring og sine teknikker inden for rap-skrivning. Pede B gjorde sin formidling ekstra inspirerende ved at lave freestylerap undervejs i sit foredrag. Han brugte aktivt de redskaber, han forklarede eleverne – som rytme, flow og kreativ sprogbrug – og demonstrerede, hvordan man kan improvisere og skabe tekster på stedet.

“Det handler om at finde sin egen stemme og fortælle sin historie,” forklarede Pede B, mens han engagerede eleverne med eksempler og gav dem praktiske tips til, hvordan de kunne arbejde med deres egne tekster.

Gruppearbejde og tekstskrivning
Efter introduktionen blev eleverne inddelt i grupper og gik i gang med dagens hovedopgave: at skrive deres egne raptekster. Grupperne arbejdede intensivt med at finde på rim, skabe historier og udvikle en tekst, der kunne udtrykke deres idéer og tanker. Arbejdet med rapteksterne var både sjovt og lærerigt, og eleverne fik prøvet kræfter med både kreativ skrivning og samarbejde.

For mange var det en udfordring at få ordene til at passe ind i rytmen, men der var stort engagement og en stemning præget af gode grin og kreative løsninger. Grupperne trak meget på de tips, de havde fået af Pede B, og arbejdede godt sammen om at finde de bedste rim og de mest interessante historier.

Konkurrence og kåringer
Dagen sluttede med en konkurrence, hvor hver skoleafdeling kårede en vindertekst. Det blev både festligt og spændende. Elevernes hårde arbejde blev hyldet, og de bedste tekster fik ekstra opmærksomhed. Hver vindertekst blev delt med resten af skolen, og der var masser af klapsalver til alle, der havde været med.

Fokus på kreativitet og samarbejde
TPOE-dagen om rap var ikke bare en anderledes skoledag, men også en mulighed for at give eleverne en ny oplevelse, hvor kreativitet og samarbejde stod i centrum. Ved at arbejde i grupper fik eleverne mulighed for at udfordre sig selv, bidrage med deres egne idéer og opleve glæden ved at skabe noget unikt sammen med andre.

På Tølløse Privatskole håber vi, at TPOE-dage som denne kan inspirere eleverne til at udforske nye sider af sig selv og opdage, hvor meget de kan opnå, når de arbejder sammen og tænker kreativt.

Julemarked med mening

Kom til julemarked på Tølløse Privat- og Efterskole søndag d. 1. december kl. 12-15! Al overskuddet går til Batwa-folket i Burundi. Oplev julehygge,...

Læs mere

Valgnat på Tølløse Privatskole

Tølløse Privatskole afholdt en valgnat for eleverne under det amerikanske valg, med aktiviteter og fællesskab på tværs af klasser. Arrangementet...

Læs mere

Microbit på Tølløse Privatskole

Elever på Tølløse Privat- og Efterskole har i denne uge eksperimenteret med programmering af microbits. De lærte grundlæggende kodning gennem kreative...

Læs mere