Eleverne på Tølløse privat- og efterskole prøver kræfter med Microbit
I denne uge har nogle af vores elever haft en spændende udfordring foran sig, for nogle deres første forsøg med at programmere microbit
For mange af eleverne var det deres første møde med både programmering og de små, men kraftfulde, enheder, der kan bruges til at skabe alt fra enkle spil til små elektroniske projekter.
Under vejledning af deres lærer og ved hjælp af kreative øvelser som at programmere sten, saks og papir, et kompas og få sendt signaler så man kunne spille tampen brænder. Fik eleverne mulighed for at lære grundlæggende kodning gennem blokbaserede programmeringssprog. Der var smil, høj koncentration og endda en smule frustration undervejs, når en kode ikke virkede som planlagt, men eleverne viste stort gåpåmod og opfindsomhed.
Inden dagen var omme, havde flere af de unge programmører fået deres microbit til at vise beskeder og lave lysanimationer
Skoleleder Henrik Kristiansen udtaler: “Det er inspirerende at se eleverne tage imod teknologiske udfordringer med åbne arme. "Programmering er en vigtig færdighed, og vi er stolte af at kunne give dem denne oplevelse i en tidlig alder.”
Denne oplevelse markerer starten på en række aktiviteter, der skal gøre eleverne fortrolige med teknologi og fremme deres kreativitet og problemløsningskompetencer. At inddrage programmering i undervisningen er ikke blot et spørgsmål om at følge med tiden – det er en investering i elevernes fremtid. Teknologiskforståelse og kodningsevner er med til at styrke logisk tænkning, samarbejde og innovation. Ved at udfordre eleverne med nye færdigheder åbner vi døre til karrierer og muligheder, der endnu er under udvikling.