Tølløse Privatskole hjælper eleverne i den afgørende overgang fra barn til voksen, hvor skolens undervisningsmetoder understøtter både faglig og personlig udvikling. En særlig tilgang til dette ses i danskundervisningen, som med bevægelsesaktiviteter styrker elevernes engagement og indlæring. I 7a bliver grammatik og stavning nogle gange rykket væk fra klasselokalet og ud i skolens hal - Især i de timer hvor Mads, som er støttelærer i klassen, er med. Hallen forvandles til et læringsrum, hvor danskfaget møder bevægelse i form af stafetter og lege – en anderledes tilgang, som eleverne hurtigt har taget til sig.
Når grammatik bliver til bevægelse
På Tølløse Privatskole vægtes det at skabe variation i undervisningen, og netop kombinationen af fysisk aktivitet og faglig fordybelse fungerer som et stærkt redskab. I dansktimerne arbejder eleverne ofte med de seneste emner fra undervisningsmaterialet Stavevejen. Det kan være dobbeltkonsonanter, stumme bogstaver eller andre grammatiske regler, der kan være svære at huske, når de blot ses på papir. Når eleverne derimod omsætter læringen til fysisk aktivitet, som at løbe, vælge ord og stave korrekt, bliver reglerne lettere at huske.
I hallen er eleverne opdelt i hold på fem, og hvert hold kæmper for at blive de første til at fuldføre opgaven korrekt. Forreste elev på holdet løber mod enden af hallen, hvor der ligger papstykker med ord og sætninger, der rummer det emne, de har arbejdet med. Her kan der stå sætninger som "Der kom PLUDSELIG sne," og elevens opgave er at finde og huske det stumme bogstav i ordet “pludselig.” Eleven må derefter løbe tilbage til sit hold og stave ordet korrekt for næste elev i rækken. Dette gentages, indtil holdet har opnået det ønskede antal rigtige svar. Ud over at give faglig fordybelse, træner aktiviteten også elevernes hukommelse, samarbejde og evne til at koncentrere sig under pres.
Motiverede elever og øget indlæring
Denne kombination af dansk og bevægelse har vist sig at være en stor succes blandt eleverne, som tydeligt bliver mere motiverede og engagerede. Ved at integrere bevægelse i undervisningen skabes en naturlig energi og en intensitet, der trækker alle med. “Eleverne kan ikke længere sidde og sumpe,” som Mads bemærker med et smil, og det er netop pointen. Alle elever deltager aktivt og er afhængige af hinanden, hvilket skaber et stærkt fællesskab.
De positive effekter ses særligt hos elever, der kan have svært ved det traditionelle klassemiljø. Især elever med ordblindhed oplever i denne type undervisning, at de bedre kan holde fokus og præstere bedre, da bevægelse letter koncentrationen. Bevægelse bidrager også til, at staveregler og grammatiske emner hænger bedre fast, og flere af eleverne kan efterfølgende huske de enkelte regler og situationer i gennemgangen, når de vender tilbage til klasselokalet.
En styrkelse af skolens fællesskab og elevernes udvikling
Tølløse Privatskole stræber efter at skabe en skolehverdag, hvor alle elever får optimale rammer til både faglig og personlig udvikling. Danskundervisningen i hallen er ikke blot en måde at lære grammatik på, men en metode til at understøtte eleverne i deres overgang mod mere selvstændighed og voksenlivet. De lærer ikke kun om stumme bogstaver og staveregler, men også om værdien af samarbejde, koncentration og ansvar – vigtige kompetencer, som rækker langt ud over skoledagen.
På denne måde bliver bevægelse og læring to sider af samme sag på Tølløse Privatskole. Ved at kombinere dansk og idræt opnår skolen en dynamik, hvor eleverne udvikler både deres intellekt og deres kropslige bevidsthed, og de lærer, at viden kan tilegnes på mange måder. Når grammatik og bevægelse går hånd i hånd, skabes en engagerende og sjov læringsproces, som mange elever husker og tager med sig videre.
For Tølløse Privatskole er målet at ruste eleverne til en fremtid, hvor de kan trække på både faglige og personlige erfaringer. Så når danskundervisningen flyttes til hallen, understøtter det skolens vision om at skabe en skole, der ikke blot uddanner, men også danner eleverne i overgangen fra barn til voksen.